Dołączył: 16 Wrz 2009 Posty: 7 Skąd jesteś (miejscowość / region): woj.górnośląskie Posiadane auto: Lancia K , Opel Senator, Ford Transit, Alfa Romeo, Fiat Brava
Piwa: 0/1
Wysłany: Sro 16 Wrz 2009, 17:00
Temat postu:
Immobilizer Lancia Code
Tekst niniejszy jest własnością jego autora i może być czytany dowolną ilość razy na zasadach licencji GNU, zamieszczam tu kopię, tekst oryginalny na platformie LKP.
Poświęciłem trzy dni na przeczytanie wszystkiego o Lancia Code - w związku z usuwaniem własnej awarii - i dalej wiem tyle co nic. Stąd pomysł na małe kompendium:
Lancia Kappa - Co to jest Lancia Code ? (a także Alfa Romeo Code, być może Fiat Code)
Z literatury firmowej oraz opisów na forum wynika, że zwrot "Lancia Code","LANCIA CODE" używany jest:
1. jako firmowa nazwa immobilizera (immo), a raczej całego systemu zabezpieczającego.
2. jako ciąg znaków cyfrowych służących do dezaktywacji jego działania (taki PIN), oraz nazwa karty na której ten "PIN" wydrukowano.
3. jako nazwa procedury wprowadzania (użycia) tegoż ciągu znaków (kodu, PIN-u etc.)
Części składowe systemu Lancia Code ?
Podstawowymi elementami są:
1. kluczyk czerwony (albo z czerwoną wkładką) tzw. "master" (mistrz - w wolnym tłumaczeniu)
2. Kluczyki czarne (są dwa różne typy)
3. centralka Lancia Code (jakaś tam skrzynka lub dwie z elektroniką, z anteną zamontowaną w stacyjce)
4. Kod PIN - w postaci kilku cyfr
5. Transponder wbudowany do kluczyka (mała kosteczka cała z plastiku, a w niej "coś tam")
6. Dioda sygnalizacyjna zielona/czerwona (dwukolorowa) między nawiewami w kabinie (ważna rzecz)
7. Wyłącznik bezwładnościowy
Kluczy (razem z masterem) może być maksymalnie 7.
typ "A" - Klucz Master - "czerwony"
Bez niego jakiekolwiek naprawy układu Lancia CODE oraz centralki elektronicznej sterowania silnikiem (lub elektronicznie sterowanej pompy wtrysku) są niewykonalne (to cytat z fabrycznej instrukcji, nie dotyczy polaków i rosjan) .
Typ "B" - klucz czarny /normalny/ stosowany do uchomienia silnika, otwarcia/ zamknięcia drzwi, bagażnika, schowka.
Ten typ klucza może być dodatkowo wyposażony w sterowanie zamkiem centralnym, oraz autoalarmem.
Z przodu może mieć wbudowaną diodę (oświetleniową), a z boku diodę sygnalizacji autoalarmu.
Do klucza typu "B" jest dołączona wąska przywieszka do kluczyka, na której wydrukowano kod autoalarmu w postaci czterech cyfr X.Y.Z.Q , cyfry z zakresu 0 do 7 .
Typ "C" - czarny kluczyk "hotelowy, serwisowy"
Umożliwia tylko uruchomienie silnika i odblokowanie kierownicy. Dla boy'ów hotelowych i ASO.
Karta kodowa "CODE". A na niej napis "LANCIA CODE"
Kartonik (plastik?, nie wiem bo nie mam!) z nadrukowanymi oznaczeniami:
A - kod elektroniczny (PIN) w formacie X.Y.Z.Q.W cyfry od 1 do 9
służy do awaryjnego uruchomienia silnika
B - kod "mechaniczny" służący do określenia kształtu wyżłobień klucza.
C - dwa puste miejsca na naklejki z PIN-ami autoalarmu
Ważna UWAGA! kopię karty kodowej można (podobno nie tak drogo) wykupić w ASO, (tylko właściciel pojazdu), kopię sporządza się (też podobno) na podstawie samego nr VIN ( w dow. rej. czwarta rubryka).
Działanie systemu Lancia Code
Uwaga - system Lancia Code "współpracuje" z centralką zamka centralnego, co może mieć dla użytkowników znaczenie szczególnie przy diagnozowaniu usterek, oraz z ECU. Immo jest elektrycznie połączone z fabrycznym sterownikiem zamka centralnego, a dopiero z niego jest podpięcie do diody immo. Spodziewam się (tylko na podstawie schematu z "contatto), że odłączenie (albo awaria) fabrycznego centralnego, może spowodować brak pracy diody immo, co może skutkować błędną diagnozą. Ktoś może niepotrzebnie wymienić sprawny immobilizer, tylko dlatego, że dioda (immobilizera) "zwariuje na skutek usterki w centralce zamka.
W chwili gdy kluczyk w stacyjce obrócony zostanie do pozycji STOP (lub PARK), immobilizer blokuje ECU (komputer sterujący) silnika.
Dioda immo zaczyna świecić zielonym światłem pulsującym.
Gdy kluczyk zostanie przekręcony do poz. MAR:
1) jeżeli PIN transpondera w kluczyku jest zgodny, z zapamiętanym w systemie, zielona dioda zgaśnie; system włącza funkcje sterowania i samochód można uruchomić.
2) jeżeli zielona dioda będzie świecić się światłem ciągłym, oznacza to, że PIN transpondera (kluczyka) nie został rozpoznany przez system, albo system wykrył wewnętrzną usterkę.
Wówczas należy spróbować procedury ponownie, oraz po kolei innymi kluczykami, dostarczonymi z samochodem.
PIN-y (max. dla 7 kluczyków), przechowywane są w pamięci "ulotnej" centralki "Lancia Code", zatem po długotrwałym odłączeniu akumulatora, mogą zniknąć z pamięci.
Należy wówczas ponownie zakodować do pamięci kody wszystkich posiadanych kluczyków. :link: opis kodowania kluczyków (Ja jeszcze nie sprawdzałem tej procedury) Podobno do kodowania należy użyć co najmniej trzech kluczy - tego też jeszcze nie sprawdziłem w praktyce.
3) jeżeli silnik pracuje, a dioda zaświeci, to oznacza autodiagnostykę, jeżeli zaś dioda pulsuje (w czasie pracy silnika), to znak, że PIN-ów brak w pamięci centralki systemu i samochód nie jest zabezpieczony przed kradzieżą.
AWARYJNE uruchamianie silnika
Ważne! Jeżeli w czasie uruchomienia awaryjnego popełnisz błąd,wyjmij kluczyk ze stacyjki i zacznij wszystko od początku.
0) Sprawdź, czy dywanik nie blokuje ci pedału gazu.
1) Odczytaj 5 cyfr PIN LANCIA CODE NA karcie kodowej "CODE".
2) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w położenie MAR.
3) Wciśnij na max. "pedał gazu" i trzymaj go wciśnięty. Zielona dioda zaświeci się na 8 sek. i zgaśnie. W tym momencie puść pedał (zanim zacznie błyskać) i licz błyski diody.
{ W jednym z opisów, napisano aby "powoli puszczać pedał gazu, aż kontrolka zacznie błyskać - jeszcze nie sprawdziłem jak jest lepiej}
4) Kiedy ilość błyśnięć odpowiada pierwszej cyfrze PIN, wówczas naciskasz pedał {tym razem szybko}, ma być wciśnięty do momentu, dopóki zielona dioda świeci światłem ciągłym (ok. 4 sek.)
5) Po upływie tego czasu znowu zaczyna błyskać, liczymy błyski, tyle ile ma 2-ga cyfra kodu PIN i znowu puszczamy pedał.
6) Tak samo odliczamy pozostałe liczby kodu PIN.
7) Po wprowadzeniu ostatniej cyfry, przytrzymaj pedał wciśnięty. Dioda zaświeci ok. 4 sekundy i zgaśnie. W tym momencie zwolnić pedał przyspieszenia.
Jeżeli PIN został wprowadzony prawidłowo (i jest zgodny z PIN-em w ECU), przez 4 sek. dioda będzie szybko błyskała.
9) Uruchomić silnik, i natychmiast pojechać do naprawy. (Można też męczyć się z tą procedurą przy każdorazowym uruchamianiu silnika)
10) Jeżeli dioda nadal świeci światłem ciągłym - spróbuj od początku wszystko jeszcze raz.
Wyłącznik bezwładnościowy
Zabezpiecza samochód przed pożarem po stłuczce.
Dosyć powszechną usterką jest zadziałanie wyłącznika "na parkingu" oraz w czasie odkurzania wnętrza.
Wyłącznik ten znajduje się pod fotelem kierowcy, w Kappie z prawej strony (w innych modelach może być z lewej), wystarczy go "namacać" i wcisnąć.
opracowane na podstawie fabrycznej instrukcji użytkownika Lancii Kappa, oraz lektury forum klubu Lancia Klub Polska i innych klubów. Tekst będzie poprawiany systematycznie w miarę zdobywania nowych informacji. Bardzo proszę o nadsyłanie własnych uwag i spostrzeżeń. Uwaga - nie biorę udziału w dyskusji, natomiast zamieszczam w tekście wszystko co może pomóc w naprawie immo, lub choćby zrozumieniu jego działania.
Podziękowania: za aktywną pomoc kolegom i koleżankom: Dudi, jan123456, argenta67,
Dołączył: 22 Sie 2013 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): NEWYORK Posiadane auto: brak
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 22 Sie 2013, 07:08
Temat postu:
Re: ( Lancia ) Immobilizer Lancia Code
Potrzebuje kupic zmieniarke do Lybry 1.9 rok 2000 sedan,
Moze ktos orientuje sie czy pasuja inne zmieniarki do tego samochodu.
Kupilem Sony CDX-T 67 ale niestety nie podpasowala, nie wykrywa jej _________________ NEHAL
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Lancia ) Car audio,CB Radio, nawigacja, alarmy, komputery
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.